Der findes ingen magisk diæt, der for dig til at tabe mere fedt end andre, se bedre ud eller præstere bedre.

Tværtimod vil de fleste kendte diæter, gøre dig mere usund end sund (alt efter din nuværende form). Du kommer ikke kun til at tabe fedt, men en blanding af vand, fedt og tit en stor mængde muskler. 

Et godt tip, hvis du ser noget og tænker “det er da for godt til at være sandt” så er det, de fleste gange også. For det første er det nær umuligt at tabe 10 kg fedt på en uge, og i det sjældne tilfælde det kan lade sig gøre er det ikke sundt. 

Svaret er hverken Keto, Stenalderkost, Juice kur eller noget lignende. De fleste kurer benytter sig af at man fjerne en eller flere ting i kosten, og dermed spiser man mindre end man plejer. Nemlig, grunden til at man taber sig på disse kure er at man spiser mindre end man plejer, og derved opnår et kalorie underskud. Et kalorie underskud betyder et tab i vægt.

“Men hvis man taber sig hvad er så problemet?” Læg mærke til at man fjerner en eller flere ting, hvilket tit er en helt kost gruppe, såsom mælkeprodukter, kulhydrater, eller animalske produkter. Problemet med det er at jo mere restriktivt man spiser jo størrer risiko er der for at ens behov for næringsstoffer, vitaminer og mineraler ikke bliver dækket. Dette kan have fatale følger, hvis det vare i længere tid. Det er i form af visse sygdomme, varierende alt efter hvad kroppen mangler.

Dog er der ikke kun dårlige ting at sige om disse diæter og generelle måder at spise på.

Jeg er fascineret over at der er så mange som starter på at spise restriktivt på en af de her måder, taber sig en god mængde kg, og bliver ved med at spise sådanne, og derfor selvfølgelig sværger til det, som var det religion.

Så man må konkludere at for nogle er det nemmere at hold vægten eller tabe sig, hvis man helt gør en ting “ulovlig”.

Men hvis ingen af diæterne virker, hvad er svaret så, hvordan skal jeg tabe mig?

Hvad hvis jeg sagde at du kunne spise lige hvad du havde lyst til pizza, is, kage og sovs og stadig tabe dig. Du ville nok sige at det var for godt til at være sandt, og nej det er det ikke. Så længe man går efter det eneste princip der holder, kan man manipulere sin vægt som man lyster. Kalorier ind kontra kalorier ud, hvor mange kalorier indtager du og hvor mange forbrænder du. Det vil sige, at så længe du forbrænder flere kalorier end du spiser vil du tabe dig. 

Så praktisk talt ville du kunne din kost kunne bestå udelukkende af snickers og du ville kunne tabe dig(dette er ikke et forslag). 

Det er faktisk så nemt at hvis du er overvægtig og vil tabe dig, kan du bare spise mindre. Simpelt men ikke nemt. 

Hvis man gerne vil tabe sig og leve sundere. Men uden at ændre på måden man spiser eller begynde at tælle kalorier osv. er det aller nemmeste at følge de 10 kostråd. Hvis man går efter dem vil de fleste tabe sig, bare fordi de spiser “bedre”.
Det vil ikke gå nær så hurtigt som hvis man fører regnskab over kalorier, men man er sikret en sund kost. 

De 10 officielle kostråd

Spis Varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Spis frugt og mange grønsager

Spis mere frugt

Vælg Fuldkorn

Vælg magert kød og kødpålæg

Vælg magre mejeriprodukter

Spis mindre mættet fedt

Spis mad med mindre salt

Spis mindre sukker

Drik vand

Mere info om de 10 kostråd kan findes på miljø- og fødevareministeriets hjemmeside www.altomkost.dk 

Men hvad hvis jeg ønsker en effektivt fedttab hvor jeg taber mest muligt fedt på kortest tid hvor det samtidigt er sundt?

Hos mig i ANPerformance tilbyder jeg, både online coaching og personlig træning. Begge to fantastiske muligheder for at få lavet en kostplan tilpasset dig og din hverdag.

Jeg laver en kostplan til dig, ud fra dit kalorieforbrug og sørge for at du er dækket ind på alt hvad din krop skal bruge.